+420 774 402 131 | info@prostorprorodinu.cz

10 jednoduchých pravidel Margit pro zdravé stravování dětí

10 jednoduchých pravidel Margit pro zdravé stravování dětí

Pár tipů z workshopu s Margit Slimákovou, aneb co se v mládí naučíš jíst…

Zdravá strava je skloňovaná ve všech pádech a každý má zaručený recept, jak shodit pár kil. Co expert to názor a diet je přehršel. Ovšem uznávaná specialistka na zdravotní prevenci a výživu Margit Slimáková má na věc racionální pohled. „Záleží na kvalitních potravinách a také rozumném přístupu,“ radí všem.

Prvním, co Margit radí všem rodičům a dospělým, je, aby zapomněli na používání nejrůznějších čistících dezinfekčních prostředků při úklidu v domácnosti. Téměř sterilní prostředí totiž malým dětem škodí. Jejich imunita není vystavena zatěžkávacím zkouškám a nemá se jak zocelit. Děti pak mívají sklon k rozvoji autoimunitních onemocnění. „Nejlepší, co můžete pro své děti udělat, je, pořídit jim zvíře. Nejen, že získají skvělého parťáka na hraní, ale je to dobrá prevence alergií a ekzémů. Dětský organismus si pak s mikroorganismy poradí mnohem snáze. Všechny bakterie totiž nejsou špatné. Ba naopak, některé jsou velmi důležité pro rovnováhu v našem těle,“ radí Margit Slimáková.

Co se týká stravy, tak jejím základem jsou zdravé a kvalitní suroviny. Ty tvoří základ nejrůznějších směrů ve výživě a také diet. Zde platí pořekadlo, co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš. Pokud chceme, aby se naše děti zdravě stravovaly, musíme jim jít příkladem. Je totiž na nás, co máme doma v chladničce a také co dětem servírujeme. „Je také velmi důležité jít dětem příkladem,“ připomíná Margit Slimáková a vysvětluje: „Pokud dětem dáváme ovoce a zeleninu a sami přitom jíme nezdravě, dáváme jim špatný příklad a dříve či později půjdou ve stopách rodičů.“

Kvalitní výživa má podle mnohých studií pozitivní vliv na školní výsledky dětí. Žáci jsou soustředěnější a lépe se učí. Dosahují tak lepších známek. Také je prokázán vliv na chování a snižuje se výskyt kázeňských prohřešků.

Mezi největší chyby, které rodiče dělají, patří odměňování dětí sladkostmi. Ty se na to rychle naučí a v dospělosti pak mají tendenci k nim utíkat vždy, když jsou pod stresem nebo se cítí jakkoliv v nepohodě. Právě nadměrná konzumace všudy přítomného cukru ovlivňuje citlivost hormonálního systému v těle, což může vést k vážným zdravotním komplikacím, mezi které patří obezita, cukrovka a také záněty všeho druhu.

Pokud se chystáte udělat krok směrem ke zdravějšímu stravování, prospějete tím nejen svým dětem, ale i sobě. Skvělým pomocníkem na cestě ke změně vám může být nová kniha od Margit Slimákové, která vyšla před pár dny. Velmi osobní kniha o zdraví je plná inspirace a rad, abyste vše hravě zvládli.

Na konec máme pro vás deset rad, s čím můžete začít:

  1. Zapomeňte na sladké limonády, a to i ty bez cukru. Nahraďte je vodou.
  2. Vyhýbejte se fast foodům velkým obloukem.
  3. Omezte počet denních jídel na tři (u malých dětí ještě dodržujte svačinky, ale jak porostou, omezujte je).
  4. Nekupujte polotovary, vraťte se k vaření.
  5. Najděte si svého farmáře.
  6. Nejezte výrobky se sníženým obsahem tuku (nízkotučné apod.), raději zvolte plnotučné. Kde je snížený tuk, bývá dodané větší množství cukru.
  7. Nedávejte dětem sladkosti za odměnu. Naučíte je se zbytečně odměňovat výrobky s velkým množstvím cukru.
  8. Co nechcete, aby děti jedly, nekupujte. Nemějte doma nezdravé potraviny.
  9. Jděte dětem příkladem a jezte zdravě celá rodina.

Přimějte celou rodinu, aby respektovala vaše zásady zdravého stravování.