+420 774 402 131 | info@prostorprorodinu.cz

Prostor pro rodinu na Islandu

Pracovní cesta na Island Díky získání doplňkového grantu KBS, se nám na přelomu února a března 2016, podařilo realizovat krátkodobou studijní cestu na Island, během které jsme ve spolupráci s partnerskou organizací Kvenréttindafélag Ísland natočily čtyři video-rozhovory, na téma role rodiny v budování kariéry žen. Podařilo se nám také navštívit zařízení péče o děti od jednoho roku do začátku školní docházky. Tento projekt studijní cesty na téma „Rodina jako podpora pro kariéru žen v ČR a na Islandu“ navázal na roční výzkumný projekt „Rodinné zázemí žen v rozhodovacích pozicích“, který jsme realizovaly v rámci podpory z FNNO a díky grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska od dubna 2015 v ČR. Cílem cesty bylo natočit video-rozhovory se dvěma ženami v rozhodovacích pozicích, a s ženami s malými dětmi, které svou profesní dráhu právě budují. Východiskem pro rozhovory, bylo již realizované kvalitativní šetření s ženami na podobných pozicích v ČR z původního projektu.

The family as a support for the careers of women in the Czech Republic and Iceland

The aim of the project was to complete a research project: „Family background of women in decision-making positions“ of view of the organization of families of women, building up his career in Iceland. The project took place a three days study trip, where there was video-interviews with women in decision-making positions in Iceland and in collaboration with partner Kvenréttindafélag Ísland (www.krfi.is), we identified the needs of women with small children in the context of the work/life balance. During our stay in Reykjavík we realised 4 video interviews with a Member of the Icelandic Parliament mother of three children, ilustrator- single mother, member of the management Íslandbanki and mother on parental leave. We also visit the Kindergarten. We presented research outputs and both projects during the konference of 8 march in Prague. We share our new experiances from the icelandic study trip by the video-interwiews, and the reports and photos here on page below.

Supported by a grant from Iceland, Liechtenstein and Norway through the EEA Grants. www.eeagrants.org

Krátká reportáž a fotky následují zde, níže.

Island-Rozhovor s matkou na MD

Podívejte se, co doporučuje ženám, které stojí na startu kariéry, expertka Íslandbanki.

Krátký projev ředitelky Asociace práv islandských žen, naší partnerské organizace na Islandu.

Jak vnímá slaďování práce a rodiny poslankyně islandského parlamentu?

Rozhovor s islandskou umělkyní, matkou čtyřleté dcery, kterou má ve střídavé péči.

Krátká studijní cesta na Island a jak jsme natáčely rozhovory s ženami z Reykjavíku

1. Když jsme dorazily na letiště Kaflavík bylo šedé deštivo- mrazivé odpoledne, a ve vyhřívaném autobuse na cestě z letiště do Reykjavíku bylo útulno. Naše ubytování nebylo daleko od hlavního autobusového nádraží a tak jsme se ho vydaly hledat pěšky. Cesta byla dle mapy celkem jednoduchá, ale po zamrzlých chodnících s kufry na kolečkách to pořádně klouzalo.

Náš penzionek byl malý a bylo znát, že se tu často vaří ryby. Vybalily jsme jen to nejdůležitější a vydaly se na večeři. Dominantou centra Reykjavíku je masivní věž lutheránského kostela, která zářila do mrazivě deštivého nedělního večera. Centrum působilo celkem pustě, a tak jsme si sedly do první malé restaurace, a po rychlé večeři se vydaly nazpět, do našeho „islandského domova“.

20160228_170225

Milena Ondrušková a Karolina Nedělová po příletu na Island

20160228_173145

Cesta z Keflavíku do Reykjavíku lemuje pobřeží

20160228_192317

První procházka do centra města.

1. Ráno po snídani, už na nás čekala naše průvodkyně z partnerské organizace Kvenréttindafelag Ísland- Brynhildur, která nás doprovázela při rozhovorech s místními ženami. Dnes, jedeme do Coworkingového centra, kde na nás čeká nezávislá umělkyně, ilustrátorka, která je svobodnou matkou čtyřleté dcery. Nejsilnější moment z celého rozhovoru pro nás je, když apeluje na ostatní ženy, aby si nenechaly vzít svou práci, kterou mají rády kvůli rodině, a zároveň se nepřipravily o rodinu a děti kvůli práci, protože pravý život je kombinace obého..(záznam rozhovoru výše).
20160229_102639

V tomto reykjavickém Coworkingovém centru pro freelancery, pracují hlavně umělci a nezávislí marketéři.

20160229_102627

Odpočinková zóna a dětský koutek v Coworkingovém centru.

20160229_103017

Rozhovor s ilustrátorkou natáčela Milena Ondrušková

1. Po rozhovoru jdeme s Brynhildur do nedaleké kavárny, kde se blíže seznamujeme, a diskutujeme o společných tématech slaďování práce a rodiny, a také grantech z Norských fondů. Brynhildur se zdá být nespokojená. Přesto, že její organizace má zkušenosti s mezinárodní spoluprací nemohou projekty a grantová schémata nijak ovlivnit. Není také spokojená se způsobem financování.
  2. Dnešní dopoledne ale není čas na dlouhé debaty, protože pokračuje naše objevování a to exkursí do Mateřské školy, která je spojena s jesličkami a v sousedství základní školy, což je výhodou jak pro děti, tak pro rodiče. Ve školce nás přijme zástupkyně ředitelky, která nás také provází celým areálem. Z celkového pracovního týmu 20 pedagogů zde pracují 4 muži, a to spíše se staršími dětmi. Podle vyjádření naší průvodkyně je obvyklé, že ve školkách muži pracují, zná i školku, kde jich pracuje 13! Děti jsou po obědě, a mnohé spí, nebo mají odpočinkovou činnost. Některé odcházejí se svými rodiči. Školka na nás svým programem působí podobně jako v ČR, jen dospělých je k dětem více. Každá třída má 15-18 dětí a minimálně 2 dospělé. U dětí do tří let je jeden dospělý na 3 děti. V této školce se často pracuje s přírodninami, klacíky, sépiovými kostmi, kamínky ale v košíčcích s pomůckami vidíme také  čistě vybělené kosti, obratle a čelisti (včetně zubů). Paní zástupkyně potvrzuje, že patřily ovcím. Během února děti projektově pracují na severské legendě o tulení víle. Každé oddělení příběh zpracovává jiným způsobem.
20160229_130401

Areál školky, kterou jsme navštívily.

20160229_130440

Základní škola je v těsném sousedství. Záměrem pedagogů v MŠ je vytvořit „most“ mezi předškolním a školním vzděláváním. Děti v posledním roce MŠ, 2x týdně navštěvují ZŠ.

20160229_130447

Školka se nachází na pobřeží.

1. Naše dnešní další návštěva je v domácnosti matky tří dětí. S nejmladší z nich, s holčičkou, je naše respondentka momentálně na mateřské dovolené. Záznam zajímavého rozhovoru je zde: https://www.youtube.com/watch?v=XcSfAD5fLf4&feature=youtu.be  (prosím omluvte zhoršenou kvalitu zvuku, rozhovor je nahrán na telefon).
  2. Po připraveném rozhovoru, se  neplánovaně rozběhne diskuse o mužích na rodičovské dovolené. Na Islandu trvá rodičovská 9 měsíců, 3 měsíce jsou určeny pro matku, 3 měsíce pro otce a poslední tři měsíce si mohou rodiče zvolit, kdo bude o dítě pečovat. Po 9 měsících je to zpravidla žena, kdo o dítě nadále pečuje, místa v předškolních zařízeních jsou státem garantována od 2 let.
  3. Naše partnerská organizace  Kvenréttindafélag, která se zabývá hlavně právy žen, se snaží působit na vládu, aby prodloužila plně subvencovanou rodičovskou dovolenou, anebo garantovala místa v zařízeních péče pro děti už od 9 měsíců. Schodkem mezi rodičovskou a garantovaným místem (Childcare gap) mají totiž ženy nerovné postavení na trhu práce. Mezi 9 měsícem a 2. rokem se většinou s rodiči podílí na péči o děti i chůva, která se zde může starat až o 4 malé děti najednou.
  4. Tímto rozhovorem naše dnešní pracovní povinnosti končí, a tak si nakoupíme v supermarketu jídlo na večeři a vracíme se zpět do našeho „hostince“. Večeříme na pokoji, slanečky, islandský jogurt skyr, tradiční kořeněný chléb, skořicové rolky a čokoládu se slaným karamelem. Popíjíme ledovcovou vodu z láhve, protože ta z kohoutku je až příliš cítit sírou.

Ještě dopracováváme nejdůležitější pracovní úkoly a připravujeme taštičky s dárky pro další respondentky. Kolem osmé večerní hodiny vycházíme na procházku městem a malou ochutnávku islandského piva.

20160229_201414

„Obří“ autu tu jezdí úplně neslyšně. Toto bylo naším poznávacím znamením, že jsme v té naší ulici Baldursgatta. Jména hrdinů ze severské mytologie (Eda) jsou tu velice častá.

20160229_202031

Další z motivů islandské mytologie

20160229_202418

„Café Loki“- I když z našeho pohledu “Loki“ byl spíše antihrdinou, jeho jméno jsme na veřejnosti spatřily vícekrát.

1. Další ráno se u snídaně seznamujeme s norským párem ve věku našich rodičů, který jak vypráví, jezdí pravidelně na Island do termálních lázní-ty tu totiž jsou téměř na každém rohu. Manželé nás také seznamují s pravou severskou snídaní a doporučují k snídani slanečky na kořeněném chlebu. Nevěřily bychom, jak toto může být lahodná snídaně. Po té, co vyprávíme, proč jsme tady, potvrzují, jak jsou islandské ženy silné a jak zde mají silnou lobby. Do hovoru se přidává i majitelka penzionu, původně z Bretaně. Ženy zde, se mohou bezplatně rozvést, a také to často dělají, pokud nejsou spokojeny se svým manželstvím. Při rozhovoru nás mlčky pozoruje partner paní majitelky, holohlavý Islanďan s visáží námořníka a krmí při tom dva jezevčíky Charllieho a Charlotte. Než se diskuze ještě více rozběhne, zvoní na nás Brynhildur a odjíždíme natáčet další, do série rozhovorů.
20160301_085613

Slanečci v jemném nálevu s kořeněným chlebem k snídani, dodají v mrazivém ránu sílu a energii.

20160301_085844

Na snídani.

20160301_112158

Na cestě za dalším rozhovorem.

1. Další z našich rozhovorů se uskuteční islandské bance s členkou vedení. Cesta vede po pobřeží do nové moderní čtvrti. V salonku Íslandbanki hovoříme s ženou v rozhodovací pozici. Vyprávět o slaďování práce a rodiny jí baví a je skoro zklamaná, když je rozhovor u konce. Podle jejího názoru, je péče o malé děti a rodinu součástí kariéry žen i mužů, patří to prostě do profesní dráhy mladých lidí, a neměl by se dělat rozdíl, zda se jedná o ženu, či muže.
20160301_113333

Banka je v moderní čtvrti, která je stále částečně ve výstavbě.

1. Po rozhovoru jdeme natočit zdravici do sídla Kvenréttindafélag. Brynhildur nám vypráví o akci, kdy se ženy rozhodly udělat něco proti své vytíženosti. Práce v zaměstnání i v rodině (tzv. 2. směna) byly už neúnosné a tak se rozhodly apelovat na zaměstnavatele i společnost tím, že uspořádaly „Day off“, který charakterizuje socha ženy s taškami. V tento den 24. 10. ženy nešly do práce a ani nedělaly nic pro domácnost, ale šly veřejně vyjádřit své názory. Akce na zlepšení podmínek a postavení žen ve společnosti se v minulosti uskutečnila 2x.
20160301_120429_HDR

Socha, na jedné z hlavních křižovatek v Reykjavíku, je symbolem akce „Day off“.

20160301_135542

Plakáty k demonstraci. 24. 10. „Day off“.

20160301_140512

Naše průvodkyně Brynhildur.

20160301_141045

Milena natáčí zdravici Brynhildur, na pražskou konferenci 8.3. 2016. Brynhildur pořádá ten den v Reykjavíku setkání političek k Mezinárodnímu dni žen, tak se naší konference nemůže účastnit.

20160301_141433

...a jednou společně.

1. Dnešní poslední rozhovor je s poslankyní Katrin Júlisdottir, která pracuje v parlamentu (nyní v opozici) od svých 27 let a během tohoto zaměstnání byla 2x členkou vlády. Do parlamentu se dostala jako svobodná matka, které s péčí o syna pomáhal její vlastní otec. Když byla ministryní, porodila dvojčata a byla s nimi 7 měsíců na rodičovské dovolené. Nyní žije s otcem dvojčat, a se svými třemi dětmi. Její poselství pro ostatní ženy vychází z vlastní zkušenosti, říká: „Nikdy se nevzdávejte, najděte si podpůrnou osobu, která Vám bude pomáhat, a vydržte, tak dosáhnete toho, co si stanovíte.“
20160301_143222

Islandský parlament je jeden z nejstarších na světě. Zapisujeme se při vstupu do budovy.

20160301_143754

Příprava na rozhovor s Katrin Júlisdótir.

20160301_150447

Milena Ondrušková, Karolina Nedělová a Katrin Júlisdotir.

20160301_151203

Po rozhovoru, před parlamentem.

1. Rozhovorem s Katrin Júlisdotir končí naše pracovní povinnosti, a tak se loučíme s naší průvodkyní a jdeme procházkou přes centrum, zpět do našeho hostince. Dnes je zde krásné, jasné počasí, které potvrzuje zde častou hlášku „Nelíbí se ti počasí na Islandu? Počkej 5 minut.“

Paní majitelka našeho penzionu nás dnes večer posílá do přístavu, možná uvidíme polární záři. Stmívá se až kolem půl deváté, obzor úplně září zapadajícím sluncem a vytváří nazelenalé odlesky a my stále nemáme dobalené své věci. Dnes jsme byly bez oběda, tak máme nárok na pěknou večeři. Ještě dobalit, a zítra ráno zpět do Prahy.

20160301_172518

Milena Ondrušková.

20160301_172602_HDR

...a Karolina Nedělová.

20160301_154916

Reykjavík.

20160302_095109_HDR

Island.

Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz